DijkenSport.nl

Tips ivm weersverwachting op 2 juni

donderdag 30 mei 2019

Het belooft zondag een prachtige dag te worden, en juist door deze weersverwachting willen wij jullie extra aandacht vragen om goed voorbereid aan de start te komen. Wij zullen onderweg in ieder geval voor extra drinkposten zorgen.

Hier volgen wat nuttige tips. Lees ze goed door!

Algemene tips

Eet- en drinktips

Bij evenementen als deelnemer

Warming-up / cooling-down

Bij evenementen als toeschouwer/vrijwilliger

Kleding / bescherming

De volgende tips komen hierbij van pas:
o Kleed je niet te warm en kies kleding die de verdamping van zweet zo weinig mogelijk beperkt. Gebruik dus ‘ademende’ kleding
o Witte kleding heeft de beste weerkaatsing van warmte uit de omgeving, in tegenstelling tot zwarte kleding. Witte kleding heeft dus de voorkeur
o Bescherm je hoofd en nek wanneer blootstelling aan direct zonlicht onvermijdelijk is (pet of hoofddoek).
o Gebruik het liefst een zonnebril om je ogen te beschermen tegen fel zonlicht.
o Extra kleding dragen in de training in voorbereiding op wedstrijden in hitte kan je helpen bij de pre-acclimatisatie.

Wij zullen extra verzorgingsposten inzetten.

Luister goed naar je lichaam en pas je inspanning desnoods aan
(“dan maar geen PR”).

Meer nieuws

Inschrijving DijkenSport heropend

17 augustus 2019 – De voorinschrijving is inmiddels gesloten. Inschrijven voor fruitwandelen en fruitfietsen is niet meer mogelijk. Op zaterdag 31 augustus gaan bijna 4000 deelnemers Bourgondisch genieten van ons mooie Land van Maas en Waal. Je kunt nog wel inschrijven voor de volgende onderdelen: > DijkenLoop (halve marathon, 10 kilometer, 5 kilometer, jeugdlopen en TrailRun) > 1/8 Triathlon > ColorRun > MTB tijdrit voor junioren > Ploegentijdrit > Skeeleren > Steppen > Me-Moveren Vier jij ons 20-jarig jubileum ook op sportief gebied mee? Schrijf je dan op tijd in! Alleen voor de recreatieve skeelertocht, steptocht en me-movertocht kan er op 31 augustus ook nog ter plekke ingeschreven worden.

Sluiting voorinschrijving op vrijdag 16-8

12 augustus 2019 – Wil je nog voordelig meedoen aan de 20e editie van DijkenSport? Schrijf je dan uiterlijk vrijdag 16 augustus in. Vanaf 17 augustus is inschrijving voor de meeste onderdelen ook nog mogelijk maar dan wordt het tarief voor het inschrijfgeld wat hoger. Voor het Bourgondisch Fruitwandelen en Fruitfietsen zijn nog maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Dus wees er snel bij voordat de limieten bereikt zijn. De uiterlijke inschrijfdatum voor de Bourgondische onderdelen is op vrijdag 16 augustus. Om 24:00 uur sluiten we de inschrijving van het fruitwandelen en fruitfietsen. Ook voor het jubileumonderdeel de 1/8 triathon individueel is de limiet bijna bereikt. Bij de triathlon-teams is er nog wel voldoende ruimte. Stel zelf een team samen bestaande uit een zwemmer, een fietser en een hardloper en ga die uitdaging samen aan. Uitdaging is ook te vinden in het onderdeel TrailRun. Er is een prachtig parcours van 10 km uitgezet in de uiterwaarden van de Waal. We maken daarbij uiteraard gebruik van de aanwezige natuurlijke elementen. Maar ook voor de hardlopers die gewoon lekker op een verharde ondergrond willen lopen, staan er diverse afstanden op het programma zoals de halve marathon, 10 kilometer en 5 kilometer. Aan de jeugd hebben we ook gedacht. Op vrijdag is er de MTB tijdrit en de ColorRun met diverse obstakels en op zondagochtend starten we met de jeugdlopen. Deelnemers die graag op wielen staan, kunnen hun hart ophalen met skeeleren, me-moveren, steppen of met de ploegentijdrit voor wielrenners. In de loop van zaterdag 17 augustus wordt de inschrijving weer heropend en kan er weer ingeschreven worden. LET OP: Voor Bourgondisch Fruitwandelen en Fruitfietsen is inschrijving na 16 augustus niet meer mogelijk!

Prijzen beste Maas&Walers bij 1/8 triathlon

1 juli 2019 – Op 1 september staat het jubileumonderdeel 'Global Paint 1/8 Triathlon' op het programma. Aan de beste Maas en Waalse deelnemers (m/v) van de individuele 1/8 triathlon loven we extra prijzen uit. Een reden temeer om deze sportieve uitdaging aan te gaan! Indien je in een van de 27 dorpen van de vier Maas en Waalse gemeenten woont, kun je geschiedenis schrijven door als eerste Maas & Waler te finishen. De prijzen passen prima bij onze slogan ‘Sportief Genieten Dankzij de Dijken’ want de beide winnaars krijgen een dinerbon om culinair (na) te genieten. Deelnemers zwemmen eerst 500 meter in de Strang bij Beneden-Leeuwen. Daarna fietsen ze drie rondes van ongeveer 6 km en tot slot lopen ze twee rondjes van 2,5 km. Ook teams van drie personen (m/v) kunnen als Tri-Together meedoen waarbij het eerste teamlid zwemt, het tweede fietst en het derde loopt. Inschrijven kan via onze website.

Van NK marathon naar NK me-moveren

15 juni 2019 – Mireille Baart, Nederlands kampioene marathon in 2017, neemt dit jaar deel aan het NK Me-Moveren en daar zijn we best trots op. Want ze won in datzelfde jaar ook bij ons de halve marathon. En nu is ze dus weer terug in Beneden-Leeuwen. Ze vertelt ons graag wat haar hiertoe heeft gebracht. "Het jaar 2017 was voor mij als hardloopster een succesvol jaar. Ik verbeterde mijn persoonlijke records op diverse afstanden, won de halve marathon van de Maas en Waalse DijkenLoop in Beneden-Leeuwen en als hoogtepunt won ik de nationale titel op de marathon. Begin 2018 ging het mis: ik liep een blessure op in mijn voet. Lange tijd was onduidelijk wat er aan de hand was en diverse behandelingen mochten ook niet baten. Ik kwam in aanraking met apparaten die ik in eerste instantie vooral zag als een noodzakelijk alternatief voor het hardlopen. Toen ik weer kon hardlopen, realiseerde ik me dat het juist goed zou zijn om met regelmaat een hardlooptraining te vervangen door een alternatief dat minder belastend is en ik hiermee wellicht toekomstige blessures kan voorkomen. Ik probeer graag iets nieuws uit en zo kwam ik, via Run on Wheels uit Ridderkerk, ook uit bij de Me-Mover. De eerste paar ritjes moest ik echt even wennen aan de Me-Mover maar na een week ging het erg lekker en begon ik ook de diverse mogelijkheden van het apparaat te ontdekken. Zo kun je variëren in hoever je de voetsteunen omhoog laat komen en ook is het mogelijk om éénbenig te trainen doordat de voetsteunen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Op die manier kun je verschillende spiergroepen trainen. Met de Me-Mover train je ook je core. Een ritje op de Me-Mover is intensief en het komt aan op kracht. Het is een goede aanvulling op het hardlopen." We wensen Mireille veel succes bij het NK Me-Moveren!

Bourgondisch fruitfietsen bijna vol

3 juni 2019 – De voorbereidingen voor onze fantastische wandel- en fietstochten op zaterdag 31 augustus zijn in volle gang. Het is altijd weer een uitdaging om voor onze trouwe en nieuwe deelnemers iets moois en boeiends uit te zetten. Of het nu een 6 km wandeltocht is of een 65 km lange fietstocht, altijd wordt er gekeken naar een aantrekkelijke route door ons prachtige Land van Maas en Waal. Over dijken, door uiterwaarden, over paadjes door gebieden die normaal niet voor wandelaars of fietsers geopend zijn. Speciaal is natuurlijk ook het Bourgondische karakter. Op de verschillende rustpunten wordt onder muzikale begeleiding een hapje of een drankje uitgereikt. Ons doel is het om jong en oud een hele mooie dag te bezorgen. Limieten bijna bereikt Dat er ook dit jaar weer veel belangstelling is, blijkt uit de vele aanmeldingen. Van de 900 beschikbare plaatsen voor het fietsen is al meer dan 90% weg. Bij de wandelaars is er nog iets meer ruimte maar ook daar is al bijna 75% van de beschikbare plekken vergeven. Dus wil je verzekerd zijn van een startbewijs, schrijf je dan snel in via onze website. Want vol is vol! Meer info over de Bourgondische wandeltochten lees je hier. Meer info over de Bourgondische fietstochten lees je hier.

Jubileumloop op 2 juni afgelast

31 mei 2019 – In verband met de extreme weersverwachting van aanstaande zondag, heeft de Hoofdofficier van Dienst van de Brandweer een advies afgegeven aan de Gemeente West Maas en Waal betreffende onze jubileumloop de Maas en Waal Marathon op zondag 2 juni a.s. Dat advies luidt : ALGEHELE AFGELASTING VAN ALLE ONDERDELEN. Ten grondslag aan dit advies ligt de verhoogde kans op warmteletsels bij deelnemers, vrijwilligers en bezoekers van het evenement. Als organisatie van de onderdelen op deze jubileumloop, kunnen wij niets anders dan meegaan in dat advies. Hoe graag we ook samen met iedereen ons 20-jarig bestaan hadden willen vieren, de gezondheid van iedereen staat bovenaan. De marathon, halve marathon en estafette gaan dus niet door. Ook alle wandeltochten (42 km, 21 km en de 6 km familiewandeling) gaan niet door. De gemeente heeft inmiddels de vergunning ingetrokken op basis van een herziend advies van het GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid. We gaan ons in een later stadium beramen of er een andere datum komt voor de jubileumloop. Berichtgeving daarover zal op onze website en op onze social media kanalen te lezen zijn. Hopelijk kunnen we ons feestje alsnog wat uitgebreider vieren tijdens het DijkenSport weekend van vrijdag 30 augustus tot zondag 1 september 2019.

Tips ivm weersverwachting op 2 juni

30 mei 2019 – Het belooft zondag een prachtige dag te worden, en juist door deze weersverwachting willen wij jullie extra aandacht vragen om goed voorbereid aan de start te komen. Wij zullen onderweg in ieder geval voor extra drinkposten zorgen. Hier volgen wat nuttige tips. Lees ze goed door! Algemene tips Start niet te snel zodat je lichaam aan de warmte kan wennen. Als je goed eet en drinkt en weet wat je doet, is er niks aan de hand. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel. Water over het hoofd gooien of een natte handdoek in de nek leggen, koelt goed af. Ook kun je je shirt nat maken. Download de EHBO-app van het Rode Kruis. (http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/ehbo-app) Daarin wordt uitgelegd hoe jij jezelf of anderen kan helpen, mocht dat nodig zijn. Eet- en drinktips Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest (circa 1 liter per uur). Drink altijd grote slokken per keer. Alleen maar water (hypotoon) is af te raden, omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone drankjes het beste. Isotone drank is water met een hoeveelheid opgeloste deeltjes (zout en suiker) die overeenkomt met iemands ‘lichaamswater’. Gewoon water bevat amper opgeloste deeltjes. Het voordeel van isotone drank is dat het snel (samen met de ingenomen voeding!) wordt opgenomen. Isotone sportdranken zijn te herkennen aan de vermelding ‘isotoon’ op het etiket en aan de hoeveelheid koolhydraten (4-8 g/100 ml) en natrium (400 mg/100ml). Frequent kleine slokjes prikkelt de maag minder goed, waardoor de maagontlediging trager is. Vandaar het advies om grote slokken te drinken. Het lichaamsgewicht mag maximaal 1-2% gedaald zijn na inspanning. Je urineproductie moet voldoende zijn (minimaal 1,5 liter per dag). De vochtbalans in je lichaam kun je controleren aan de hand van de kleur van je urine. Is je urine helder van kleur, dan is de vochtbalans goed. Donkere urine wijst op enige mate van uitdroging en is een aanwijzing dat extra drinken nodig is. Een andere manier om de vochtbalans te controleren is om jezelf voor en na een wedstrijd of training te wegen. Een gewichtsverlies van slechts 3% (twee liter vocht voor iemand van 70 kilogram) zorgt al voor een forse daling van de prestatie. Bij een inspanning korter dan 45 minuten is drinken tijdens inspanning niet nodig. Vanzelfsprekend dient wel in de uren vóór de inspanning voldoende gedronken te zijn. Extra zout innemen tijdens het sporten heeft geen effect. Wel koolhydraten en energievolle producten eten (brood, mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen) maar dat moet je ook doen als het wat kouder is. Bij evenementen als deelnemer Drink in het laatste half uur voor de start een halve liter water en neem het liefst zelf ook water mee. Maak eventueel gebruik van de spoel-installaties en van de aangeboden sponzen bij de waterposten om je zelf af te koelen. Warming-up / cooling-down Bij warme omstandigheden is het niet verstandig de kerntemperatuur te veel te laten stijgen door de warming-up. Immers, hoe hoger de temperatuur in de warming-up, hoe eerder deze de kritische temperatuur tijdens de wedstrijd bereikt. Hierdoor zal het prestatievermogen gaan afnemen. Aanpassen van de warming-up lijkt dus zinvol, zoals uitvoeren in de schaduw en verminderen van duur en intensiteit. Zorg ook na afloop voor een goede cooling down, drink en eet wat om vocht, mineralen en koolhydraten aan te vullen en trek droge kleding aan. Bij evenementen als toeschouwer/vrijwilliger Drink twee keer zoveel als normaal, maar drink weer niet te veel. Van te veel water kun je ook ziek worden in de hitte. Water, zonnebrand en een hoedje zijn noodzakelijke attributen Geen toilet in de buurt? Probeer toch ergens te plassen. Als je niet plast, drink je niet en droog je uit. Een paar biertjes is op zich niet zo kwalijk. Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam, maar niet meteen. Een biertje bevat ook veel water. Drink naast bier ook water en kijk naar de kleur van je urine. Donkere plas betekent meer water drinken. Voel je dat je niet lekker wordt, ga dan de drukte uit, drink en zoek een plek in de schaduw. Kleding / bescherming Smeer je goed in! Kies een zonnebrandcrème die UVB- en UVA-straling tegenhoudt. Om goed overtollige lichaamswarmte kwijt te kunnen, is de juiste kledingkeuze van cruciaal belang. Zorg er daarom voor dat je niet bezuinigt op kleding, maar gebruik maakt van kwalitatief hoogwaardige kleding. De volgende tips komen hierbij van pas: o Kleed je niet te warm en kies kleding die de verdamping van zweet zo weinig mogelijk beperkt. Gebruik dus ‘ademende’ kleding o Witte kleding heeft de beste weerkaatsing van warmte uit de omgeving, in tegenstelling tot zwarte kleding. Witte kleding heeft dus de voorkeur o Bescherm je hoofd en nek wanneer blootstelling aan direct zonlicht onvermijdelijk is (pet of hoofddoek). o Gebruik het liefst een zonnebril om je ogen te beschermen tegen fel zonlicht. o Extra kleding dragen in de training in voorbereiding op wedstrijden in hitte kan je helpen bij de pre-acclimatisatie. Wij zullen extra verzorgingsposten inzetten. Luister goed naar je lichaam en pas je inspanning desnoods aan (“dan maar geen PR”).

Jubileumloop op zondag 2 juni

14 mei 2019 – Op zondag 2 juni staat onze jubileumloop, de Maas en Waal Marathon, op de kalender. Hardlopers en wandelaars kunnen hun hart ophalen en genieten van de mooie omgeving met de Maas altijd binnen handbereik. Hardlopers kunnen kiezen uit de volgende onderdelen: marathon (voor individuele lopers) marathon estafette (voor teams van max. 7 lopers) halve marathon Wandelaars kunnen kiezen uit de volgende afstanden: wandeltocht 42,2 km wandeltocht 21,1 km familiewandeling (struintocht 6 km) De wandeltochten volgen grotendeels dezelfde route als de hardlopers maar dan wel in tegengestelde richting. De langere afstanden zijn uitermate geschikt als training voor de Nijmeegse Vierdaagse. Onderweg zorgen we op diverse punten voor muzikale ondersteuning. De inschrijving sluit op 31 mei.

Koninklijke onderscheiding uitgereikt

26 april 2019 – Voormalig bestuurslid Jac van de Pol heeft vanmorgen in Kulturhus D’n Dulper een koninklijke onderscheiding gekregen. Jac is in het verleden een actieve vrijwilliger geweest voor o.a. Muziekvereniging St. Willibrord, Die Reifholzkapelle, de Wielerzesdaagse, v.v. DSZ en Kulturhus D’n Dulper. Hij zette zich als hardwerkende en zeer betrokken vrijwilliger, vanaf zijn pensionering in 2004 tot 2017, in als bestuurslid Sponsoring voor DijkenSport.nl. Hij coördineerde in deze functie de volgende taken: Werving van nieuwe en behoud van huidige sponsors, wat hem veel uithoudingsvermogen en geduld kostte Regelen van alle aan sponsors gerelateerde zaken, zoals het plaatsen van banners langs alle routes, lossen van startschoten, uitreiken van prijzen, ontvangst van sponsors, etc. Regelen (via sponsors) van alle benodigdheden voor een goed verloop van de sportieve onderdelen (hardlopen, skeeleren, wandelen en wielrennen). Eind 2007 nam hij het initiatief om vanaf 2008 het onderdeel wielrennen toe te voegen aan het sportieve programma. Wij feliciteren Jac van harte met deze dik verdiende onderscheiding en hopen dat hij er nog heel lang van mag genieten.

Start loopgroep voor beginners

23 april 2019 – NIEUW BIJ DIJKENSPORT: Loopgroep voor beginners. Lijkt het je leuk om de loopsport te ontdekken? Of wil je gewoon even je hoofd leeg maken na een drukke dag? Of is jouw doel om tijdens de Maas en Waalse DijkenLoop op 1 september mee te doen aan de 5 km? Dan is onze loopgroep voor beginners echt iets voor jou! Het is op een laagdrempelig niveau. En bij genoeg inschrijvingen willen we binnenkort beginnen op een woensdagavond vanaf 19:00 uur. Bij interesse of vragen kun je contact opnemen met hardlopen@dijkensport.nl of je stuurt een bericht via Facebook. Ben je al een gevorderd hardloper en wil je ook graag in groepsverband trainen? Dan kun je ook aansluiten bij de groep op dinsdagavond. Lees hier alles over deze trainingsgroep.